dinsdag 3 mei 2011

DE LICHTENBERG EN HET BISSCHOPPELIJK COLLEGE WEERT

BISSCHOPPELIJK COLLEGE
Tijdens de jaarlijkse atelierroute was er een expositie van wijlen Jan Tullemans in de Boosten Gymzaal van het Bisschoppelijk College. Het was heel bijzonder om in de gymzaal rond te lopen, herinneringen aan de gymlessen laat ik achterwege. Maar ik heb gretig gebruik gemaakt van het moment om de verlaten en nu leegstaande collegegebouwen te fotograferen.




DE LICHTENBERG
Anderhalf jaar geleden liep ik hier rond met oud leraar en beeldend kunstenaar Harry Martens. Hij was - toen de Lichtenberg gebouwd werd - als afbouwarchitect en monumentalistich vormgever betrokken bij de realisatie van de Lichtenberg en o.a. verantwoordelijk voor het schervenmozaïeken in de Kapel van dit prachtige complex in de natuur.
Harry vertelde mij hoe bijzonder het was om met architect Pierre Weegels en mijn vader - aannemer Ir. Louis de Monte - samen te werken! Hij hoopte dan ook van harte dat verder verval zou uitblijven. Met hem heb ik natuurlijk de mozaïeken van de Kapel wat dichterbij bekeken!
In november 2010 kreeg de Lichtenberg na 7 jaren vasthoudende en intensieve inzet van Stichting "Behoud van de Lichtenberg" de officiele status van Rijksmonument!!
Inmiddels is gestart met het puin ruimen en krijgt het geheel langzaam een heel ander aanzien!
De Lichtenberg, in totaal verval en al jaren een doorn in het oog van velen, krijgt een nieuwe dimensie!






Er zijn hier veel herinneringen aan mijn jeugd en als dochter van de bouwer van dit project heeft deze plek zeker mijn speciale interesse. Ik zal in de toekomst af en toe iets op mijn blog daarover melden in combinatie met mijn fotografie.
Interesse in de Stichting Behoud de Lichtenberg? Kijk dan op www.achtergrond.behouddelichtenberg.nl en www.behouddelichtenberg.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten