dinsdag 28 juni 2011

OEROL, AL JAREN OP MIJN VERLANGLIJSTJE.............

Al jaren staat Oerol op mijn verlanglijstje, dit jaar de 30ste Oerol was ik erbij!
Heerlijk uitwaaien op dit verrukkelijke eiland in zand, zee en wind onder het genot van theater, muziek en kunst. Overigens is dit het énige Festival in Nederland waar een overheerlijk koud Brand pilsje nog uit een glas gedronken mag worden!

Waar vind je dit nog........ alléén op Terschelling! Ik ben verbaasd over hoe harmonieus 55.000 jonge en oude Oerolfestivalgangers met elkaar, de bewoners en de natuur omgaan! Daar kan de rest van Festivallend Nederland nog heel wat van leren!!!
Jammer dat er vanuit de zee nog zoveel afval aanspoelt op het strand .........., niet verrassend dat dan een "netwerkend" kunstwerk hierop inspeelt!

Zaterdag miezerde het zowat de hele dag, al fietsend hebben we veel ervaren! Onderweg naar het Festivalterrein Westerkeyn vergrijpen we ons eerst aan koffie met cranberry gebak in de Koffiemolen.
We spotten nogal wat granberries tijdens deze dagen; in het gebak, in de thee, in het brood, in de dressing en in de borrel! Zelfs in de koffie vinden we er uitendelijk eentje, maar dat was denk ik niet de bedoeling!

Op het Westerkeyn Festivalterrein namen sommige verkleumde doorweekte bezoekers een heerlijk reizend warm bad in de "vespaqua"!

en wíj gingen 10 minuten "de boot op"...

Het miezerde té hard om stil te blijven staan en naar de muziek te luisteren, dus fietsten we verder naar Paal 8 waar een friet mét bij Keetje van Greetje ons weer opwarmde.
Een tribune vol toeschouwers - allen onder een lekker warme deken - werd verrast door het fantastische acteertalent van de Belgische Bonnie & Clyde. Geweldig hoe dit verhaal vertaald is naar een ontroerend en lachwekkend spektakel, een topper!

Terug naar Strand West waar we de manifestatieplek bezochten van waaruit afgelopen vrijdag de Mars der Beschaving naar Den Haag is gestart. Kijk voor verdere info hierover op de site van www.oerol.nl

's Avonds bekeken we de films over landschapkunst projecten die de afgelopen 5 jaar op Terschelling plaatsvonden, waaronder de glazen schelpen met allen hun eigen verhaal, fascinerend mooi!

Zondag was het prachtig stralend weer, dus fietsten we helemaal naar Oosterend, onderweg bezochten we de lokatie "gevangen geluiden" gemaakt door basisschoolkinderen van het eiland.
Leuk om een jampotje te openen en te horen dat het geluid van het snurken van de hond voor een kind belangrijk is, of dat het geluid van pappa's nieuwe auto - een Jaguar - bijzonder is omdat dat dan betekent dat hij dan eindelijk weer thuis kwam. Of om zomaar een grappig geluid te horen dat een meisje had gemaakt! Ook heel byzonder uitgevoerd!

Óp naar de lokatie "het Bunkerduin" de allerlaatste lokatie, een performance/installatie in de duinen, genaamd Verenigde Planeten! Bovenop deze duin stonden in een cirkel houten observatieposten van waaruit je via de lens de intimiteit van geïsoleerde figuren in de verte kon bekijken tijdens het beluisteren van muziek en geluid via een koptelefoon.

Dan is het tijd om terug te fietsen naar West bij de haven van Terschelling om de afsluiting van het Festival mee te maken met De Dijk en van der Lubbe's "dansen, dansen, dansen!"
En iedereen danst en speelt in en met het water en zand aan de rand van de zee!

En onze ultieme afsluiting de volgende morgen was een duik in de zee om 9.00 uur en het ontmoeten van wel drie zeehonden, waarvan één zeehond op nog geen 10 meter afstand!
Oerol en Terschelling kunnen voor míj écht niet meer stuk!