dinsdag 7 januari 2014

FUIKDAG ZONDAG 5 JANUARI

Ik kan weer een vinkje plaatsen op mijn lijstje van "been there, done that!"
Zondag 5 januari "FUIKDAG"; de eerste zondag na Nieuwjaar waarop duizenden eilandbewoners van Curacao met hun boten en bootjes naar Fuikbaai uitvaren om het nieuwe jaar in te luiden!


Koelboxen met blokki ijs, drank en eten werden om 6.00uur 's ochtends in de pickup geladen waarna wij naar de haven vertrokken. Een paar uur later kwamen wij met onze boot vol met gezellige mensen aan in Fuikbaai waar het feest kon beginnen.
Heb je ooit zoiets gezien, laat staan meegemaakt? Het is niet te vergelijken met het jaarlijkse grachtenfestival in Amsterdam, dat is al een bijzonder "op het water" evenement, maar ík kan je vertellen dat dit top is!


Alles wat maar op te blazen is van doorsnee luchtbedden en zwembanden tot bananen, rookworsten, opblaasbare poppen en plateau's om je drankje in mee te nemen ligt in het water met daarop, -in, -naast of -aan... zwemmende, drinkende en dansende mensen!




Party all over op en in het water met top DJ's zoals AFROJACK en vele anderen. Aan sommige boten hadden eigenaren heel inventief een vlot bevestigd waarop mensen konden dansen, naast ons mét een djambéband!


Natuurlijk lag er voor mij dan ook de uitdaging om naar het grote drijvende podium te zwemmen, dus de stoute "zwemschoenen" aangetrokken en met twee andere feestvierders er op af! Normaliter worm ik me - met mijn drankje in de lucht - tijdens een popfestival door de enorme mensenmassa naar the mainstage! Hier zwem je er met aangepaste wormende schoolslagen naar toe met een opgeblazen eilandje, hilarisch gewoon! En veel leuke gesprekken en ontmoetingen tijdens onze tocht! Helaas had ik geen watercamera bij me, .....wellicht een volgende keer?


BON ANO allemaal! Een échte aanrader voor een héél ander Nieuwjaarfeestje,  bijzonder voor op je "to do'" lijst om naar Curacao te vliegen rond die tijd, en een prettige bijkomstigheid daarbij is natuurlijk de temperatuur!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten