woensdag 7 juli 2010

LEKKER FRIS












lekker fris is deze citroen-limoensiroop, een recept van mijn oma;

4 citroenen
1 limoen
1 kg suiker
20 gram citroenzuur
1 1/2 liter kokend water

rasp eerst héél dun de schil van 1 citroen en 1 limoen, meng dit samen met 1 kg suiker en 20 gram citroenzuur in een grote kom. pers de 4 citroenen en de limoen uit en voeg dit sap toe aan de suiker, het citroenzuur en de geraspte schil. voeg daaraan anderhalve liter gekookt water toe en laat dit onder af en toe roeren ongeveer 10 uur rusten. bewaren in de koelkast in afsluitbare flessen.

lekker fris in yoghurt, thee of aanlengen met water. ook heerlijk om er gecrunchte ijsblokjes en mintblaadjes aan toe te voegen! of voor de alcoholliefhebbers onder ons, subliem in de mochito, proost...........

3 opmerkingen:

  1. Dankjewel, Inge ik ga het morgen meteen maken.
    grt. Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Inge ,ik heb je gevonden.
    Wat een heerlijk recept,ga ik zeker eens proberen maar citroenzuur?? apotheek???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Miek,
    ja, citroenzuur haal je bij een natuurwinkel of drogist en is voor de houdbaarheid. als je dat niet begruikt dan moet je de flessen afgesloten in de koelkast zetten! Doe ik eigenlijk met dit weer sowieso al, maar ik heb er altijd 3; daar is er 1 van voor mij en met die andere 2 gaan Maud en Floor altijd aan de haal!
    succes ermee, ciao!

    BeantwoordenVerwijderen