dinsdag 13 december 2011

RICORDO PUGLIA

IK HERINNER ME DE VERLATEN MIDDELEEUWSE NEDERZETTING IN PUGLIA;

Gisterenavond ben ik naar het Filmhuis geweest en heb de film "Mine Vaganti" van  de cineast Ferzan Ozpetek gezien!  De film begint met het beeld van een bruid die door een olijfgaard naar een trap rent.................!

Ik kon mijn ogen niet geloven, tot mijn grote verbazing was dit de trap van de eeuwenoude nederzetting die ik een paar jaar geleden in Puglia bezocht heb.
Ik herinner me maar al te goed dat we met een aantal cursisten in de auto van onze Italiaanse lerares zaten en op weg waren naar de Costa del Sud, het puntje van de hak van de laars. We reden op een eenzame weg langs de kust. De omgeving gaf mij het gevoel alsof ik ergens aan het einde van de wereld was; zó verlaten, zó stil, zó uitgestrekt maar ook zó bijzonder mysterieus en mooi. In de verte zagen we deze verlaten nederzetting en besloten van de weg af te gaan om het allemaal van dichtbij te bekijken.


Nadat we de hobbelige zandweg afreden kwamen we uit bij dit eeuwenoude gebouw. Het stak enorm af tegen de felblauwe hemel en ik was gefascineerd door de architectuur, dus bleef ik fotograferen!


Na het zien van de overigens prachtige film "Mine Vaganti" zocht ik thuisgekomen de bewuste foto's weer op. Ik weet niet of ik in woorden of beelden kan overbrengen wat ik daar in Puglia gezien heb, maar wellicht heb ik ook een beetje heimwee naar la bella Italia, niet zo veemd toch!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten