vrijdag 18 september 2015

ASIELZOEKERS IN WEERT

Donderdag 3 september

Het gonst om mijn oren, discussies, vooral politiek, nieuwsgeving, allemaal voors en tegens over de verwachte komst van vluchtelingen naar Nederland. Steeds meer vreselijke beelden komen voorbij. Een affiche van Loesje over een groot - voor 98% van het jaar - leegstaand gebouw in Strassbourg doet bij mij de deur dicht. 
Ik zeg het verkeerd, het doet "de hulpdeur" open, want ik plaats een kreet op social media over grote leegstaande gebouwen in Weert en neem contact op met een paar mensen die naar mijn idee de neuzen dezelfde kant op hebben staan. Ik plaats een noodkreet i.v.m. de opvang van een te verwachten stroom vluchtelingen. Binnen 10 minuten gaat mijn mobile en reageert de eerste, het is hoog tijd voor actie en al gauw zitten we samen aan tafel en richten met z'n vijven een adhoc-groep op. 
Ondertussen reageren fb bezoekers op onze berichten en bieden al hulp aan.
Wat kunnen en gaan we doen, we overleggen en vervolgens wordt er heen en weer gebeld en gemaild met Vluchtelingenwerk en COA. 
En wat gaan we doen als de Gemeente Weert nee zegt tegen opvang....!?
Na overleg besluiten we unaniem om niet naar buiten te komen in de pers totdat de Gemeenteraad heeft beslist wat er precies gaat gebeuren. De Gemeente belegt een spoedvergadering en vanaf dat moment gaat de welkom bal pas écht rollen!

Zaterdag 12 september. We zijn wat dagen verder. Staatssecretaris Dijkhoff komt naar Weert en oefent druk uit om nog meer vluchtelingen te kunnen plaatsen en ook per direct! Maar Burgemeester en wethouders blijven unaniem bij hun standpunt; 1.000 vluchtelingen zijn welkom, maar pas na een op maandag geplande infoavond voor de burgers en na de raadsvergadering van dinsdag. De kazerne wordt ingericht, de eerste bedden zijn geplaatst.

Dinsdag 15 september; al tijdens de raadsvergadering vertrekken bussen met vluchtelingen vanuit Ter Apel naar Weert. Mensen van het COA worden in allerijl opgeroepen en vangen die nacht en de volgende dag 1.000 vluchtelingen op in een inmiddels gereed gebracht Kazernedorp. Leden van onze adhoc-groep geven zich via de site op om hulp te bieden en onze ideeën daaromtrent worden schriftelijk voorgelegd, het is afwachten...!




Woensdag 16 september 
Een warm welkom op de spandoeken die 2 jongeren gemaakt hebben hangen bij de ingang. Als ik aankom bij de van Horne Kazerne in Weert ontmoet ik een klein mannetje in een grijs jasje dat voor zich uit staat te staren. Zijn 2 broertjes staan met zijn moeder - die ook nog een baby in haar armen draagt - bij de poort, ze dragen 2 volle zakken boodschappen van de nabij gelegen supermarkt. 
En verderop de eerste tekenen van bewoning van de van Horne kazerne in Weert. We schrijven ons een voor een in en even later worden Burgemeester, wethouders, enkele vrijwilligers, waaronder onze adhoc-groep en de pers geïnformeerd en vervolgens rondgeleid. Ondertussen arriveert er weer een bus uit Ter Apel. De hele nacht zijn er bussen aangekomen en waren de opgeroepen eerste hulpverleners nogal verrast door de snelle gang van zaken. Volgens een buurtbewoonster - die met haar kleinkind in de kinderwagen even wat knuffelbeestjes kwam uitdelen - had ze daardoor en ook door het gehuil van babys' en kinderen niet kunnen slapen! Even later troffen we de passagiers in een eerste opvangruimte waar de burgemeester een welkomstwoord sprak dat vertaald werd. Ze maakten vooral een vermoeide indruk, het waren veelal gezinnen met kleine kinderen en jonge mensen die zaten te wachten op waar ze naar toe gebracht zouden worden met hun koffers e.d. Een vader droeg een box voor zijn zoontje.
Daarstraks kwam ik thuis, smeerde mijn boterham en toen ik achter mijn pc ging zitten en alles nog eens goed overpeinsde, besefte ik maar al te goed dat wij het zo goed hebben hier in Nederland.
Wat ben ik trots op ONS WEERT, geweldig dat Weert 1.000 asielzoekers een gezamenlijke opvang heeft gegeven, dat dat nu realiteit is. Op naar een volgende stap, hulp bieden waar nodig. Er zijn nog veel vrijwilligers nodig, daarvoor kun je je aanmelden via de site www.weert@coa.nl of www@coa.nl


Donderdag 17 september
Vrijwilligers helpen bij de tot standkoming van een Welkom Winkel van het Rode Kruis en bij het uitdelen van de maaltijden. Ook daar is nog veel hulp nodig!
Je kunt je aanmelden bij dhr.A.vd Lee mobile 06-54358686 of via de mail apvdlee@xs4all.nl

Maandag 5 oktober Met leden van onze adhocgroep  heb ik een afspraak geregeld met Liesbeth Vogelaar - directrice - en Mieke Driessens van de Biep in Weert  mbt een idee voor de Vluchtelingen, daarna volgt er een update!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten